Systém bánk a tvorba peňazí

Ak vás zaujímajú ekonomické otázky, tak potom je pre vás zaiste užitočné dobre rozumieť tomu, čo sú to vlastne peniaze, odkiaľ pochádzajú, kto presne ich vytvára a kto z tejto tvorby profituje.

Dobré porozumenie danej problematiky zničí určité mýty, ktoré podporujú niektoré pretláčané ekonomické predstavy o zdaňovaní, úrokoch či inflácii. Príde mi celkom desivé, že množstvo ľudí, ktorí sa inak považujú za dobre vzdelaných v ekonomike, odmieta skutočnosť, že banky vo svojom súkromnom vlastníctve vytvárajú 95% peňažnej zásoby ako “internetový mýtus” či “konšpiráciu”.

Nie, nejde o mýtus. Ba dokonca mainstreamové ekonomické učebnice (ako napr. tá od Bank of England) túto skutočnosť otvorene priznávajú, hoci len málokedy zvažujú jej dôsledky.

Každopádne, natrafil som na túto zaujímavú stránku pod názvom Positive Money, kde odporúčam prečítať si text o tom, ako banky vytvárajú peniaze.

Ekonomika nie je jednoduchá, ale aspoň nejaké základy je fajn uchopiť. A platí, že porozumieť ekonomike bez porozumenia povahy peňazí je podobné, ako pokúšať sa byť mechanikom bez toho, aby ste rozumeli tomu, čo robí benzín.

V budúcnosti by som tu chcel mať trochu viac textov práve z oblasti ekonomiky, lebo ide o oblasť, ktorú som v minulosti skôr prehliadal – napriek jej obrovskému významu. V minulosti som zatiaľ stihol spracovať len dva texty zaoberajúce sa kritikou kapitalizmu, ktoré vyšli na Nadhľade. Prajem príjemné čítanie:

  1. Kritika kapitalizmu (neoliberalizmu) – 1.časť
  2. Kritika kapitalizmu (neoliberalizmu) – 2.časť