Pochopenie ruskej mysle

Výborné video o Rusku, ktoré vysvetľuje jeho špecifickú (paranoidnú) psychológiu a stav. Častá otázka býva, prečo je Rusko také chudobné vzhľadom na tie obrovské prírodné zdroje a ľudský kapitál, ktorými disponuje.

Je tu viacero dôvodov, ale svoju rolu zohráva aj obrovská rozloha. Napr. Spojené štáty sú tiež obrovské, ale Rusko predstavuje až 11 časových zón, pričom jeho populácia sa koncentruje pozdĺž hraníc. Skúste si predstaviť náklady pre infraštruktúru v takom Dánsku alebo vo Švajčiarsku a potom si to porovnajte s nákladmi infraštruktúry v Rusku. Malá krajina bude na tom lepšie. A zdroje sú často skôr prekliatím, lebo zvyknú viesť ku korupcii, dotáciám a nedostatku inovácií.

Jedným zo základných princípov politickej vedy je princíp, že geografia určuje osud. Podobne ako britské ostrovy určili námornú kultúru Británie a vonkajšie hranice ovplyvnili kultúru Ameriky, tak i Rusko môže byť definované svojimi geografickými charakteristikami. Tým najočividnejším prvkom ruskej geografie je je jeho ohromná veľkosť.

Pravdou je, že táto obrovská veľkosť Ruska je preň výhodou i bremenom zároveň. Samotné jadro Ruskej federácie, moskovský región, je jednoducho neobrániteľný. Chýbajú mu horské oblasti, rieky alebo oceány a nie sú tam ani žiadne močiare či púšte. Ako geografickú prekážku možno zadefinovať jedine lesy a nehostinnú klímu. Jediné, čo Rusi môžu spraviť v prípade invázie je predĺžiť vojnu a nechať nepriateľa vykrvácať.

Práve preto je ruská história z väčšej časti o prežití invázie po invázii. Tieto storočia dlhé skúsenosti však zanechali hlbokú stopu v ruskej kultúre a psychológii a vďaka nim sa ruské vedenie stalo posadnuté bezpečnosťou a prežitím.

8 thoughts on “Pochopenie ruskej mysle

  1. Aspoň v tom nie sú sami. U Slovákov sa denne stretávam s paranojou voči Maďarom a Čechom, u Čechov pretrváva paranoja voči Nemcom a Papežencom. Asi to bude taká Slov(e)anská obyčaj. S tým rozdielom, že taký malý štátik sa nedokáže spoliehať na vlastnú ochranu, lebo nepriatel nestihne ani postrehnúť že už prebehol svojim vojskom ku druhým štátnym hraniciam, nieto ešte vykrvácať. A hospodárske výsledky? Vraj to nebola zásluha Ficovej vlády, ale Európskej Únie. Korupcia, rozkrádanie? Naši bojovníci proti korupcii nedávno vrieskali, ako si to Andrej Danko mohol dovoliť odmietnuť doláriky z Ameriky za “inováciu Slovenskej armády”. Stručne zhrnuto, článok vo svojej podstate stavia na vratkých základoch paranoi a korupcie, prítomnej všade, nielen tam. Je velkou výhodou rozsiahlosť Ruského štátu. Môže sa oprieť o vlastné surovinové zdroje a vojenskú silu. Nepotrebuje k tomu EÚ a NATO, ani Eulex, Frontex… Russko nemalo zámorské kolónie, ktoré rozvíjali ich pánom obchody s exotickým tovarom. Russko neposkytovalo lichvárske peniaze na povojnový rozvoj štátom MMF, samo nevyhnutne povojnovú pomoc potrebovalo a nestanovilo Rubel za svetovú rezervnú menu. Prikláňam sa preto k názoru, že to vzájomné vraždenie národov Európy, hlavne Rusov a Nemcov bola tragická chyba, ktorá nás ožobráčila vojensky aj ludsky. Jestvuje taká konšpirácia že: “…V jine rovine strůjce atentátu na Heindrycha, Winston Churchill, pocital s vetsim vylidnenim naroda /zahynutim tech nasich nejlepsich a nejschopnejsich vudcu/,a snadnym ovladnutim zbytku po valce s dodanim jinych populaci…”. Vojny, revolúcie, odstredivé národnostné spory, zvlášť s Čečencami, byrokracia, chyby, nespolahliví ludia (ne)zodpovední za hospodársky rozvoj a silný vojenský tlak z vonku zásluhou aj novoprijatých podpindosníkov do NATO, vynucujúci si obrovské výdaje na obranu, ktoré chýbajú potom v rozvoji spoločnosti a štátu. Iste keby sa malo prejednať všetko, žiadalo by si to rozsiahlejší článok, ktorý by sa tu sotva vošiel.

    Páči sa mi

    1. Nemyslím si, že Slováci ako celok sú až takí paranoidní. Jeden z predsudkov o Slovákoch, ktorý podľa mňa má istý pravdivostný základ, je aj ten, že sme príliš naivní a dôverčiví.

      Môj text je len krátky úvod k videu. Naozaj odporúčam si ho pozrieť, lebo je to tam pekne vysvetlené (samozrejme treba vedieť po anglicky, žiaľ. Ak by som mohol, rád by som ho preložil, ale je to pracné).

      Páči sa mi

      1. Vďaka Roland, preklad nebude nutný. Velmi dobre to vystihol Norman a použijem(zneužijem) jeho slová k môjmu postoju a to že nepotrebujem študovať naše dejiny písané cudzincami. Ono neni naškodu poznať názor iných, cudzích, ale keď nás zasypali cudzinci haldou vlastných názorov popri zákaze knihy Dejiny Slovenska a Slovákov od Ďuricu, som s tým prehltený a nežiada sa mi.

        Páči sa mi

      2. Ja paranoju k Rusku nemám,skôr opačný problém.-)). Viem, nie som celkom objektívna, pretože jednoducho sú mi niečím bližší ako západní.Pritom rusky sú mi dosť nesympatické,nemajú zmysel pre sebairóniu a to je podla mňa veľký nedostatok.

        Ja som Ti už raz odporúčala prečítať si novelu Bes od Turgeneva,ešte Ti to pripomeniem,však vieš,že mám slabosť na klasiku.Bes(alebo aj Odľud ,nájdeš v zbierke poviedok Poľovníkove zápisky) je podľa mňa najgeniálnekšie opísaný jav,keď sa v človeku prebudí svedomie.Ako bonus tiež magický opis letnej búrky v ruskom lese, Ide o to,či to všetko krásne na rusoch už nie je minulosť.Či ich už nedostali…

        ps. https://www.youtube.com/watch?v=nUq-59A2sno toto je starší program z archívu, pár podrobností o H.Blavatskej. Prečo Ti to sem dávam? Pretože témy teosofie rovnako patria k ruskej mentalite,ako široká step a brezový les .Ten pohľad na Rusko by mal mať poriadne široký záber.

        Páči sa mi

      3. Tá perspektíva cudzinca je tiež občas dôležitá. Niekedy práve cudzinec vie isté veci zhodnotiť objektívnejšie ako domáci. Ale na druhej strane, človek by sa mal vedieť postaviť na vlastnú stranu. Je normálne mať istý subjektívny postoj, aj pokiaľ ide o vlastnú históriu.

        Páči sa mi

  2. Nemyslím si, že Slováci ako celok sú až takí paranoidní. Jeden z predsudkov o Slovákoch, ktorý podľa mňa má istý pravdivostný základ, je aj ten, že sme príliš naivní a dôverčiví.

    Môj text je len krátky úvod k videu. Naozaj odporúčam si ho pozrieť, lebo je to tam pekne vysvetlené (samozrejme treba vedieť po anglicky, žiaľ. Ak by som mohol, rád by som ho preložil, ale je to pracné).

    Páči sa mi

Pridaj komentár